Territorio

Il territorio è prevalentemente collinare e ricco di sorgenti; dal punto di vista geologico si formò nel periodo miocenico dell’era terziaria quando grandi strati di arenarie, di marne, argille e calcare lentamente si sollevarono dal mare imprigionando nel loro interno banchi di molluschi, crostacei e valve di conghiglie. "Il Miocene della Sardegna, riferisce Ida Comaschi Caria in una sua pubblicazione, presenta grande interesse dal punto di vista paleontologico in quanto è abbondantemente fossilifero tanto nelle argille quanto nelle marne, nelle arenarie, nei calcari e subordinatamente nei conglomerati; essi vanno dai foraminiferi alle spugne, ai coralli, ai briozoi, ai brachiopodi, agli echinodermi, ai lamellibranchi, ai cefalopodi, ai crostacei, ai pesci, ai rettili, quindi un pullulare di vita.."

Alla fine del Terziario le colate laviche fuoriuscite dalle due bocche di Zeppara Manna e Zepparedda della Giara si riversarono sulle dolci colline di arenaria e di calcare trasformando il territorio; esso venne ulteriormente modellato dopo le erosioni e i crolli del periodo Pleistocene per cui il terreno si presenta ancora oggi con un misto di zone di calcare.

La restante parte del territorio è invece coperto da una fitta macchia mediterranea, nella quale crescono rigogliosi anche lecci e sughere. Lungo la valle del rio Imbessu, che scorre in una profonda gola, si trova una lussureggiante vegetazione riparia fatta di ontani, salici e tamerici.

Su Territòriu

Su terriotòriu est po sa prus parti cun cucureddus e est arricu de mitzas; chistionendi de sa terra est nàscia in su perìodu miocènicu in s’era tertziària candu stratus mannus de arenàrgiu, de lozana, de argidda e de cracina a bellu a bellu si funtis artziadas de mari frimendi a intru molluscus, cròxius e còciulas meda. “Su Miocene in Sardigna, comenti narat Ida Comaschi Caria in un libru suu, est de importu meda po su perìodu paleontològicu puita chi funtis meda fossiliferus cantu is is argiddas cantu in is lozanas, in is arenàrgius, in is cracinas; custus andant de is foraminìferus a is ispugnas, a is cròxius, is piscis, is tzrepis e duncas totu una vida..”

A s’acabu de su tertziàriu sa lava bessia de is vulcanus de Zeppara Manna e Zepparedda de sa Giara est cabau in is cucureddus de arenàrgiu e de cracina cambiendi su territòriu; custu est stètiu modellau ancora de prus pustis de is erosionis e is derrutas de su perìodu de su Pleistocene, e po custu chi sa terra oi e totu est un mesturu de zonas de cracina.

S’atra parti de su territòriu est invecis amuntau de “macchia mediterranea”, anca crescint làndiri de ilixi e utigu. In sa baddi de s’arriu Imbessu, chi cabat de una gula, s’agatat una vegetatatzioni fròrida fata de àbiu, sàlixi e tramatzu.